Meest kritieke fase aanleg spitsstrook E313 verloopt veilig en vlot
Vekmo levert mooi rapport af
Het Agentschap Wegen en Verkeer realiseert op de E313 tussen het klaverblad Lummen en Hasselt-West (complex 27) in de richting van Luik de aanleg van een spitsstrook. De fase met de grootste verkeershinder is intussen afgelopen. De komende maanden installeert de aannemer nog portieken met bijhorende dynamische signalisatie over de rijweg. Wanneer deze werken klaar zijn – normaal voorjaar 2025, kan de nieuwe spitsstrook in gebruik genomen worden. Gedurende de volledige duur van de werken is Vekmo verantwoordelijk voor de veiligheidscoördinatie. Tijdens de voorbije ingrijpende werken controleerde het bouwtechnische adviesbureau ook of de werkzaamheden, ondanks de grote hinder voor het voorbijrijdende verkeer, veilig konden worden uitgevoerd.
De zeven kilometer bijkomende spitsstrook op de E313 in de richting van Luik moet de doorstroming op de snelweg verbeteren en het sluipverkeer verminderen op de secundaire wegen. Ook zijn er langs de strook nieuwe pechhavens aangelegd en is van de gelegenheid gebruik gemaakt om de twee bestaande rijstroken in de richting van Luik te vernieuwen met een geluidsarme toplaag asfalt.
De voorbereiding
De uitdaging waarmee de betrokken aannemers en Vekmo kampten was niet gering. Om op veilige wijze werkzaamheden uit te voeren langs en op de snelweg zijn zeer specifieke veiligheidsmaatregelen nodig. De nieuwe spitsstrook sluit aan op de bestaande spitsstroken tussen Ham en Lummen en tijdens de werken bleef de snelweg meestal operationeel, met druk en snel verkeer tot gevolg. Ook de impact bij het plaatselijk en tijdelijk omleiden - of afsluiten - van bijvoorbeeld een op- en afrittencomplex is zeer groot. De werf had daarnaast een lengte van zeven kilometer, wat het werk meteen ook zeer grootschalig en complex maakt.
Om de impact te kunnen beheersen en inschatten zijn voorafgaand aan de werken al metingen uitgevoerd om de dagelijkse verkeersstromen in kaart te brengen en goed te kunnen inschatten. Op basis van de resultaten stelde Vekmo het veiligheids- en gezondheidsplan op. Om het plan correct uit te rollen en waar nodig bij te sturen, organiseerden ze als veiligheidscoördinator voorbereidende coördinatievergaderingen met alle betrokken partijen actief op de werf. Tijdens deze vergaderingen is ook actief samengewerkt met de mensen van het Agentschap Wegen en Verkeer, die zeer veel oog hadden voor de veiligheid op en rond de werf.
Op de werf
De meest opvallende maatregelen tijdens de werken waren de versmalde rijstroken in beide richtingen en het verlagen van de maximumsnelheid in de werfzone van 120 km/h naar 70 km/h, met de bijhorende dynamische signalisatie. Ook de communicatie met en naar alle betrokken partijen moest vlekkeloos verlopen. De werken hadden een grote impact op het doorstromend verkeer, maar ook op het verkeer in de omgeving van de snelweg. Als je de circulatie aanpast – of soms een op- en afrittencomplex volledig afsluit – zijn er heel wat implicaties.
Het is bijvoorbeeld van levensbelang dat de hulpdiensten (politie, ambulancedienst, brandweer) correct op de hoogte zijn van tijdelijke afsluitingen of blokkades. En uiteraard is het essentieel dat alle wegenwerkers zich permanent bewust zijn van de gevaren van het verkeer en dat ze altijd hun fluo veiligheidsvest dragen voor algemene zichtbaarheid. Om ervoor te zorgen dat iedereen alert bleef en dat alle genomen maatregelen correct uitgevoerd werden, voerde Vekmo tijdens de werken regelmatig (en ook ’s nachts) werfbezoeken uit. Dankzij de genomen veiligheidsmaatregelen en de controles gebeurde er slechts één incident met een lichamelijk letsel (beenbreuk) en vond er tijdens de volledige duur van de werken geen enkele zware aanrijding plaats in de werfzone.
In de buurt
Naast de maatregelen om het verkeer vlot en veilig te laten passeren op de snelweg, stuurde Vekmo in goed overleg met het Agentschap Wegen en Verkeer ook aan om de hinder voor buurtbewoners tot een minimum te beperken. In het veiligheids- en gezondheidsplan was opgenomen dat het aanvoeren van materiaal en het afvoeren van puin maximaal via de snelweg moest gebeuren. Op die manier bleef de overlast voor de buurt beperkt langs de lokale wegen. Wanneer het voor het werfverkeer toch nodig was om gebruik te maken van lokale wegen, is dit telkens tijdig en duidelijk gecommuniceerd met de buurt. De vrachtwagenchauffeurs werden extra gesensibiliseerd om de buurt en omgeving mee leefbaar te houden en waar mogelijk werden schoolomgevingen vermeden.
Na afloop van de werken
Wanneer de werken helemaal klaar zijn – normaal voorjaar 2025, kan de nieuwe spitsstrook in gebruik genomen worden. Bestuurders beschikken dan overdag over drie in plaats van twee rijstroken, waardoor het fileprobleem aangepakt wordt en het sluipverkeer op de secundaire wegen in de buurt vermindert.